مسئولیت های منتظر

مسئولیت های منتظر

 

اکنون جا دارد که ببینیم در دوره ی غیبت چه مسؤلیت هایی بر عهده منتظران قرار دارد.در این جا به مهم ترین این مسؤلیت ها اشاره می کنیم:
1-تقویت ایمان:عصر غیبت,عصر دو دلی و شک و تردیدهاست.در این دوره فتنه های پیدا شده و بی ایمانی تبلیغ می شود ولی مؤمن و منتظر حقیقی،به خود تردید راه نمی دهد و با یقین،برای فردای روشن آماده میشود.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)به حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:
بزرگترین مردمان در ایمان و یقین،کسانی هستند که در روزگاران آینده زندگی می کنند،پیامبرشان را ندیده اند,امام انها در غیبت است و فقط به سبب خواندن خطی روی کاغذ(خواندن قرآن و احادیث معصومین)ایمان می آورند.1
2-ایجاد آمادگی در خود و جامعه:منتظر،عصر غیبت را عصر آماده باش برای یاری امام خود تلقی می کند و هر شب به امید شنیدن ندای امام سر بر بالین می گذارند. آنانکه در عصر غیبت با مستکبران زمان خود مبارزه نکرده و زندگی عملی خود را صحنه مبارزه با ابطل نساخته اند در روز ظهور به علت عدم آمادگی،مانند قوم موسی(علیه السلام) به حضرت مهدی(عج الله فرجه الشریف) خواهند گفت:
«تو و پروردگارت بروید و بجنگید ما اینجا می نشینیم.»2
3-تقویت معرفت و محبت نسبت به امام عصر(عج الله فرجه الشریف):افزایش محبت به حضرت مهدی(عج الله فرجه الشریف)و تقویت محبتی که به دنبال آن می آید وظیفه هر مسلمانی است.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:هر کس که دوست دارد خدارا در حال ایمان کامل ومسلمانی مورد رضایت او ملاقات کند،ولایت و محبت امام عصر(عج الله فرجه الشریف) را بپذیرد.3
4پیروی از امام عصر(عج الله فرجه الشریف):منتظر حقیقی تلاش می کند در عصر غیبت هم پیرو امام خود باشد و از ایشان تبعیت کند و این پیروی همه ابعاد فردی و اجتماعی را در بر می گیرد و تأسی از این کلام رسول خداست که می فرمایند:«حوشا به حال کسی که به حضور "قائم"برسد،در حالی که پیش از قیام او نیز پیرو او باشد.»4
5-دعا برای ظهور حضرت مهدی(عج الله فرجه الشریف):در انتظار ظهور بودن خود از برترین اعمال عصر غیبت است زیرا فرج و گشایش الهی برای دینداران با ظهور آن حضرت حاصل می شود .
حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:منتظر فرج الهی باشید و از لطف الهی مأیوس نشوید و بدانید که محبوب ترین کارها نزد خداوند انتظار فرج است.
لازمه این انتظار دعا برای ظهور امام زمان(عج الله فرجه الشریف) و حضور در پیشگاه اوست.

منتظر واقعی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

الف- در روایات برای منتظر واقعی شرائطی ذکر شده، از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که انتظار فرج با صبر و بردباری عبادت است.
یعنی منتظر واقعی تحت تأثیر جوّ بی دینی که در جامعه رواج دارد با صبری که دارد قرار نمی گیرد- و عناوین دیگر که در روایات آمده عبارت است از اینکهمنتظر واقعی کسی است که دارای ورع و تقوا و عفّت و صلاح و یقین و بثابت قدم در پیمودن راه ائمه علیهم السلام می باشد و امیدوار به آینده ایکه حکومت عدل جهانی برقرار خواهد شد. 
اما وظایف ما در زمان غیبت امام زمان علیه السلام عبارت است از: 1- شناخت امام زمان (ع) 2- تسلیم بودن در برابر امام زمان (ع) که بنا به فرموده خود امام زمان (ع) در زمان غیبت تسلیم فقیه جامع الشرایط بودن و تبعیت از او تبعیت و تسلیم امام زمان می باشد. 3- محبت به امام زمان (ع)  4- همواره به یاد امام عصر (ع) بودن  5- احساس حضور آن حضرت را داشتن، چون امام معصوم کسی است که هیچ مومنی در شرق و غرب زمین از نظر او غایب نیست، زیرا امامان معصوم بر اعمال و احوال موجودات جهان به خصوص مومنان آگاهی و نظارت دارند.
6- انتظار فرج آن حضرت 7- دعا برای تعجیل در فرج و ظهور آن حضرت ، خود امام عصر (ع) از ما خواسته برای تعجیل در فرجش بسیار دعا کنیم.


منابع:
1-بحار الانوار,جلد 52,صفحه 125
2-اشاره به آیه 24 سوره مائده
3- بحار الانوار,جلد36,صفحه296
4- بحار الانوار,جلد52,صفحه 130

 




:: برچسب‌ها: مسئولیت منتظر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : hamid reza
تاریخ : دو شنبه 6 بهمن 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: